Koncepce rozvoje Základní školy Hartmanice 2025-2030

1. Úvod

Tato koncepce stanovuje strategické směry rozvoje Základní školy Hartmanice na období let 2025–2030. Vychází z aktuálních potřeb školy, místního kontextu a dlouhodobé vize školy jako centra vzdělávání a komunitního života. 


2. Vize školy

Naší vizí je škola jako živé centrum vzdělávání, které propojuje děti s přírodou, komunitou a světem. Usilujeme o prostředí, kde se děti učí s radostí, v bezpečném a podnětném prostředí, které podporuje jejich individuální rozvoj, spolupráci a odpovědnost vůči sobě i okolí. 


3. Hodnoty a principy

  • Respekt a důvěra mezi žáky, učiteli a rodiči
  • Učení v kontextu přírody a místního prostředí
  • Individuální přístup v rámci málotřídního systému
  • Komunitní spolupráce a otevřenost školy veřejnosti
  • Udržitelnost jako součást každodenního života školy 


4. Pedagogické cíle

  • Rozvíjet klíčové kompetence žáků v souladu s RVP ZV
  • Posilovat přírodovědné a environmentální vzdělávání
  • Využívat projektové a badatelské metody výuky
  • Podporovat inkluzivní vzdělávání a rovné příležitosti
  • Vést žáky k samostatnosti, spolupráci a kritickému myšlení


5. Organizace výuky

  • Výuka probíhá ve dvou spojených třídách
  • Při nárůstu počtu žáků bude otevřena samostatná třída pro 1. ročník
  • Flexibilní rozvrh umožňující projektové dny a výuku mimo školu
  • Využití přírodního prostředí Šumavy jako učebny
  • Spolupráce s NP Šumava (programy, exkurze, odborníci) 


6. Rozvoj pedagogického sboru

  • Pravidelné vzdělávání v oblasti pedagogiky a didaktiky
  • Podpora spolupráce mezi učiteli a sdílení dobré praxe
  • Spolupráce s dalšími školami
  • Zapojení do projektů a grantových výzev (např. OP JAK) 


7. Spolupráce s komunitou

  • Aktivní zapojení rodičů do života školy (dílny, výlety, akce, týden otevřených dveří)
  • Spolupráce s městem Hartmanice, hasiči, knihovnou a mateřskou školou
  • Škola jako centrum komunitního života – otevřená veřejnosti
  • Využití školního pěveckého sboru pro kulturní akce města 


8. Materiální a technické zajištění

  • Průběžná modernizace učeben, pomůcek a techniky
  • Pravidelná údržba budovy a školního areálu
  • Vytváření příjemného prostředí ve třídách i na chodbách (oddechové a hrací koutky) 


9. Evaluace a sebereflexe

  • Získávání zpětné vazby od žáků, rodičů, pedagogů a partnerů školy
  • Pravidelná aktualizace koncepce dle vývoje školy a okolí
  • Využití nástrojů autoevaluace (dotazníky, rozhovory) 


10. Dlouhodobé priority do roku 2030

  • Stabilizace počtu žáků a otevření samostatného 1. ročníku
  • Rozšíření spolupráce s NP Šumava a dalšími ekologickými partnery
  • Zařazení více mimoškolních exkurzí a propojení výuky s reálným životem
  • Posílení komunitní role školy v obci 


11. Závěrečné shrnutí

Koncepce rozvoje Základní školy Hartmanice na období 2025–2030 představuje strategický plán, který vychází z jedinečného charakteru školy, jejího přírodního a komunitního prostředí a potřeb současných i budoucích žáků. Škola se chce stát otevřeným, bezpečným a inspirativním místem, kde se děti učí s radostí, v kontaktu s přírodou a komunitou. 


Hlavními pilíři koncepce jsou:

  • Podpora individuálního rozvoje žáků v málotřídním systému.
  • Propojení výuky s přírodou a místním prostředím, zejména s NP Šumava.
  • Rozvoj pedagogického týmu a spolupráce s dalšími školami.
  • Aktivní zapojení komunity a rodičů do života školy.
  • Modernizace prostor a technického vybavení školy.
  • Pravidelná evaluace a sebereflexe, která zajistí aktuálnost a efektivitu koncepce. 


Dlouhodobým cílem je stabilizace počtu žáků, otevření samostatného 1. ročníku, posílení komunitní role školy a hlubší propojení výuky s reálným životem. Tato koncepce je živým dokumentem, který bude průběžně aktualizován podle vývoje školy i potřeb jejího okolí.